Nyakunkon az új szezon, immáron meteorológiai értelemben - és a hőmérőre pillantva is - tavasz van: a délutáni 23-24 fokos meleg a kikelet csalhatatlan jele. Ilyenkor felpezsdül az élet az utakon, illetve a műhelyekben is, és sajnos ez gyakran azzal jár, hogy a télen üresen kongó szervizek csak több hetes vállalási idővel tudják fogadni a későn ébredő kuncsaftokat. Mit tehetsz, ha Te már a hétvégén nyeregbe ülnél, de szeretnél biztos lenni a motor makulátlan állapotában? A lenti kalauz segítségével pontról-pontra ellenőrizheted, minden rendben van-e a géppel.
Kezdésként az út és a motor közötti kapocs ér meg néhány pillantást. Az abroncs vizsgálatánál ellenőrizd a hidegen mért nyomást, a mintamélységet, és tüzetesen forgasd át a kereket, hogy látsz-e sérülést, repedezést rajta! Ha a téli karbantartás során gumiápolóval fújtad le, azt mindenképpen indulás előtt (!) távolítsd el róla, mivel a fényes réteg miatt könnyebben tapadást veszíthet az abroncs. Ha már ott matatsz, a kerekek forgatása és a kormány mozgatása közben fülelj, nem hallasz-e bármilyen rendellenes hangot a kerék-, himba- vagy kormánycsapágy felől, ellenőrizd, hogy utóbbiak mozgása akadálytalan-e, s mielőbb cseréld őket, ha rendellenességet tapasztalsz!
Maradunk továbbra is a kerekeknél, pontosabban az ahhoz rögzített fékrendszernél. Ha legalább két éve nem töltöttél bele friss fékfolyadékot, azt szintén az első út előtt cserél(tes)d ki, illetve vizsgáld meg a fékcsövek épségét, valamint a betétek és tárcsák vastagságát!
Mielőtt továbbhaladnál, tehetsz egy kísérletet az indításra, s ha azt tapasztalod, hogy nehezen vagy egyáltalán teker az önindító, akkor valószínűleg az állás során megfáradt akkumulátor lesz a ludas. Amíg a többi résszel bíbelődsz, tedd fel töltőre, hogy mire végzel, csak a helyére kelljen tenni az újra erőtől duzzadó telepet!
Az ember jól tudja, úgy 250-300 kilométerenként muszáj tankolnia, hatezrenként vagy évente leengedni a megfáradt motorolajat, igen ám, de mi a helyzet a ritkábban cserélendő kenőanyagokkal? Fogd hát a gép kézikönyvét, vagy ha nincs, tölts le egyet, melyet az owners manual/service manual + típusnév begépelésével szinte biztosan megtalálsz ingyenes forrásból, és nézd át, mit ír elő a gyártó.
Egészen biztos, hogy olyan részlet is napvilágra kerül, amire nem gondolnál, mint például a típustól függően 3-5 évente, illetve 25-30 ezer kilométerenként esedékes teleszkópolaj cseréje, miként a régi hűtőfolyadékot is hasonló időközönként kell leengedned, hogy továbbra is tökéletes ellássa hűtő- és kenőfunkcióját. Emlékezz vissza: ha az elmúlt két-három évben nem vettél telóolajat vagy hűtőfolyadékot, akkor ideje most megtenned.
Tíz évnél korosabb vasakon a hűtő- és benzincsövek állapotára is érdemes odafigyelni, s ha csak kicsit is repedezettek, azonnal újat szerezni helyette, mivel útközben sokkal bajosabb az akkut hiba elhárítása, a kifolyt hűtőfolyadék és üzemanyag veszélyeiről nem is beszélve...
Az elterjedtebb lánc-lánckerék párosítás átvizsgálása nem nagy ördöngösség, csupán előbbi lógását és a nyúlás egyenletességét, a lánckerekek fogait, valamint a hátsó (s némely típusokon: pl. Aprilia Mana az első) gumi csillapítóbetét állapotát érdemes ellenőrizni.
Kardánhajtásnál a kenőanyag szintellenőrzése, cseréje, no meg a csapágyak holtjátéka adhat munkát a tulajdonosnak, igaz, ez már inkább a szervizek feladatköre, miként a szíjhajtású gépekkel (pl. BMW F800 modellek) is érdemes szakembert felkeresni. Ez már csak azért is ajánlott, mert a kardánhajtásra különösen igaz, hogy a hibák korai felismerése és orvoslása messze kevesebbe kerül, mint utólag a túl nagy holtjáték miatt tönkrement alkatrészek kiváltása.
Ha mindezzel megvagy, már csak az indítás van hátra, amikor - járó motor mellett - ellenőrizheted a termosztát, a hűtőventilátor, továbbá az összes lámpa és visszajelző működését. Tegyük fel, hogy mindent rendben találtál, de ez még nem azt jelenti, hogy felkészültél a szezonra.
Egyelőre ugyanis nem önvezető masinákkal járunk, azaz muszáj neked is formába lendülnöd, ha csak nem nyeregben töltötted az elmúlt fél évet, ami a már-már rekordhideg idei januárra visszatekintve nem valószínű. Szánj hát időt a bemelegítésre, s ha úgy érzed, szükséges, igenis látogass el egy-egy vezetéstechnikai képzésrevagy pályanapra, ahol biztonságos körülmények között lendülhetsz ismét formába.
Szánd hát rá azt a néhány órát, mert legyen szó a géped ápolásáról, öltözéked rendbe szedéséről vagy saját tudásod fejlesztéséről, ez mind-mind hozzájárul, hogy gondtalanul induljon a szezon, és jobban élvezd a motorozás minden egyes percét.
Sorra vesszük a motorral kapcsolatos alapvető dolgokat, amikre egy motorozásban nem jártas embernek szüksége lehet karbantartás szempontjából. Leírásunk általános jellegű, nem teljes körű, az egyes típusok között eltérések mutatkozhatnak kivitelben és felszereltségben.
Karbantartás szempontjából jó lesz össze spanolni egy motoros ismerőssel, aki ért is a lovakhoz, vagy egy rendes szerelővel. Mivel nem a szerelőképzés a célunk – sokrétűsége végett nem is lehetne egy rövid cikkben taglalni – ezért általánosan írunk. Alapvetően a motor szervizkönyve a mérvadó, amit több helyről is le tudunk tölteni, segítségképp a Google-t tudjuk ajánlani pl a service manual keresőszavakkal.
Motorunkat tartsuk tisztán, ne hagyjuk hogy a kosz beegye magát a legkisebb zugokba is, nagytakarításkor bosszúságot okozva. Szükségünk lesz tisztítószerekre, szivacsra, törlőrongyra. Az egyszerűbb javításokhoz is el kellhet néhány jó minőségű szerszám. A komolyabb beavatkozásokat bízzuk a hozzáértőkre.
Gumiabroncsok: Ellenőrizzük a nyomást, a szervizkönyvben megadott értékre állítsuk be. A profilmélység nem lehet kevesebb, mint 1,6 mm. A gumi nem lehet repedezett, nem lehet benne idegen tárgy.
Fékek: A fékbetétek és féktárcsák kopását ellenőrizzük, azok vastagsága nem lehet kevesebb, mint a minimum szint. A féktárcsák nem lehetnek repedezettek, nem üthetnek. A fékfolyadékot kétévente cseréljük a fékfolyadék tartályon látható minőségűre (DOT szám). Ha a féket puhának érezzük, lehetséges annak fellevegősödése, ez esetben légtelenítsük azt.
Hajtás: A láncot 5-800km, valamint eső után fújjuk be lánckenő sprayvel. A lánc feszességét ellenőrizni szükséges időnként, a lánc alsó szárát a lengőkar közepénél ellenőrizzük, kitérése nem haladhatja meg a szervizkönyvben megadottat, ellenkező esetben után állítás szükséges. A lánckerekek idővel kopnak, aszimmetrikussá válnak. A lánc megnyúlhat szakaszosan, ekkor a láncfeszesség a lánc különböző pontján eltérő, hol lóg, hol pedig feszes. Láncszettet mindig egyben cserélünk! Azaz első-hátsó lánckerék, lánc.
Kuplung: A kuplung holtjáték beállítására lehetőségünk van, ezt a kuplungkarnál lévő állító csavarral tehetjük meg, értéke körülbelül 2mm.
Motorolaj: Mennyiségét és motorunkhoz illőt a szervizkönyv adja meg. A kémlelő ablakon ellenőrizhetjük az olajszintet (álló motornál, egyenesbe állítva azt). A túl sok és túl kevés motorolaj egyaránt káros a motornak. Olajcserekor cseréljük az olajszűrőt is, ami megszűri az olajat a szennyeződésektől.
Légszűrő: Elkoszolódás esetén tisztítsuk meg a szennyeződésektől, vagy cseréljük ki újra, hiszen a motor eszen keresztül szívja a friss levegőt.
Hűtővíz: A kiegyenlítő tartályban ellenőrizzük, hogy min és max között legyen a szintje, ha szükséges, töltsük után desztillált vízzel. A hűtőfolyadék fagyálló képességét benzinkúton ellenőriztethetjük.
Bowdenek: Ezek ne legyenek kiszőrösödve, ne legyenek szárazak. Szükség esetén finom olajjal kenjük meg.
Kapcsolók: Ellenőrizzünk minden kapcsolót, hogy működnek-e, ne mozognak-e túl könnyen, vagy épp túl nehezen.
Fény és hangjelző berendezések: Ellenőrizzük működésüket, nehogy este derüljön ki, nem világit a fényszórónk, vagy nem működik a féklámpánk.
Kormánycsapágy: A kormányt egyik oldalról a másikra simán át kell tudnunk fordítani mindenféle akadás, szorulás nélkül. Ha recseg-ropog, nagy valószínűséggel a kormánycsapágy cserére szorul
Minden nap elindulás előtt célszerű ellenőrizni a gumiabroncsok nyomását, esetleges sérülését, az olajszint meglétét, és egy-egy próbafékezéssel meggyőződni, hogy meg is tudunk állni.
Minden 300km után:
– lánckenés
Minden 800km után:
– láncfeszesség ellenőrzése (láncot a lengőkar közepénél nézve a feszesség beállítása gépkönyv szerint), után állítása
Minden 5000km után:
– gyújtógyertyák tisztítása, szikraköz nagyságának ellenőrzése
– légszűrőrendszer tisztítása
– gázkar holtjátékának ellenőrzése, esetleges szorulásának megszüntetése
– karburátorszinkronizálás
– lánckerekek és lánc kopásának ellenőrzése (egyenetlenül nyúlt lánc, kopott lánckerekek)
– Fékbetétek és féktárcsák ellenőrzése
– Fékkar, fékpedál ellenőrzése
– Féklámpa ellenőrzése (naponta javasolt)
– kuplung és fékkar szerelvényeinek kenése
– kitámasztó kenése
– az összes bowden olajozása (kuplung, gáz, szívató)
– olaj és olajszűrő cseréje
– kormánymű ellenőrzése (kormánycsapágyak szorulása, egyik oldalról a másikra való fordítással, nem akadhat sehol)
– gumiabroncsok, kerekek ellenőrzése (használat során folyamatosan érdemes figyelni rá)
– akkumulátor töltöttségének ellenőrzése
– kipufogó rendszer kifújásának ellenőrzése
– minden kötőelem szorosságának ellenőrzése
Minden 10.000Km megtétele után:
– üzemanyagrendszer ellenőrzése, tisztítása
– lengőkar olajozása, csapágyak kenése, hátsó teleszkóp ellenőrzése
– hengerek kompresszió mérése
– szelephézagok ellenőrzése
– gyújtógyertyák cseréje
Minden megtett 30.000kmután:
– hűtő rendszer ellenőrzése, hűtőfolyadék cseréje
– teleszkóp olaj cseréje
Kétévente:
– fékfolyadékok cseréje
– féknyergek tisztítása, fék munkahengerek tisztítása
– kormánycsapágyak kenése
– kerékcsapágyak kenése
– sebességmérő ház kenése
Négyévente:
– üzemanyag csövek cseréje
– fékcsövek cseréje